Pentru maşinile mici am avut mereu o simpatie mai mult decât debordantă. Poate că la asta contribuie şi faptul că de câte ori călătoresc îmi iau minimul posibil de bagaj, sau poate că, neavând un ditamai tribul de famile, îmi este mai uşor să mă orientez către autoturisme urbane. Iar după ce am văzut cum a reacţionat poporul japonez la năpasta care le-a schimbat vieţile, mi-am spus că noua Toyota Yaris merită din partea mea cea mai mare atenţie pe care o pot acorda. Însă indiferent de ce cred eu despre asta, Yaris este o maşină cu adevărat bine făcută.
Design exterior
La revedere design plictisit, anost şi fără sare sau piper. Comparate cu cele ale modelului anterior, liniile şi desenul caroseriei sunt la multe milioane de ani lumină depărtare. În sensul bun.
Elementele de identitate
Toyota au fost aplicate şi pe Yaris, doar că, printr-o coincidenţă fericită, designul părţii frontale (care formează litera Y), parcă se mulează mai bine pe o maşină al cărei nume chiar începe cu Y.
Habitaclu
Modificările aduse exteriorului sunt minore dacă le comparăm cu cele aduse în habitaclu. Calitatea materialelor a fost ridicată substanţial, atât la planşa de bord cât şi la scaune şi volan.
Cel mai mult mi-a plăcut noua organizare a instrumentelor şi a butoanelor, care este simplă şi minimalistă, oferind însă toate funcţiile de care ai nevoie. Un adevărat zen, necomplicat şi fără artificii inutile.
Pentru că suntem în era conectivităţii şi a aplicaţiilor, Toyota a introdus Toyota Touch, un sistem multimedia care te ţine legat de lumea virtuală, fie că este vorba de trimis şi primit SMS-uri sau de consultat hărţile Google. La care, bineînţeles, se adaugă aplicaţiile Toyota şi universul Facebook.
Condus
Din cele trei motorizări disponibile: 1.0 VVT-i (69 CP), 1.33 Dual VVT-i (99 CP) şi 1.4 D-4D (90 CP), cel mai plăcut la condus mi s-a părut a fi dieselul de 1.4 şi cutie de viteze manuală cu şase rapoarte. De fapt, nu mi s-a părut, chiar este cel mai plăcut, graţie cuplului motor de 205 Nm disponibil de la 1.800 rpm. Un Yaris echipat cu acest motor se conduce relaxat, comod, în regimuri de turaţii reduse, fapt care are o influenţă benefică asupra consumului.
Ruta pe care am testat maşina a fost una preponderent extraurbană, prin suburbiile oraşului Copenhaga, unde nu prea mi-a ars de încălcat viteza legala. Rezultatul? Un consum mediu indicat în bord de numai 3,8 litri/100km, excelent pentru o maşină de cinci locuri şi cu o masă proprie de 1.100 de kilograme. Poate că este Danemarca în pantă...
Performanțe și preț
La data publicării acestui articol, preţurile în România sunt încă aflate sub voalul misterului, aşa că nu pot emite o părere pertinentă despre cât de fezabilă este noua Yaris.
Însă pot emite păreri despre performanţele ei, care se încadrează de minune în segmentul citadinelor. Vitezele maxime variază între 155 km/h şi 175 km/h, iar dinamica 0-100 km/h se situează între 10,8 şi 15,3 secunde. Evident, Yaris nu este o maşină pentru grăbiţi, ci mai degrabă pentru oameni cu scaun la cap.
Verdict
Toyotele nu sunt ieftine, dar nici nu cer banii degeaba. Cu un nivel mult ridicat peste cel al modelului precedent, noua Toyota Yaris va face treabă bună în segmentul B, chiar dacă concurenţa este mai mult decât acerbă.
Dar, dacă stau mai bine să mă gândesc, nu de Yaris trebuie să-mi fac griji, ci de ceilalţi.