Motor / Transmisie
Ne-am inceput croaziera la bordul unui Seria 7 pus in miscare de forta unuia dintre cele mai premiate motoare diesel. Este vorba despre unitatea cu sase cilindri in linie de 3.0 litri bi-turbo, capabila scoata la iveala un intreg hipodrom de 306 cai putere. Motorul, recunoscut ca fiind printre putinele care reusesc sa livreze peste 100 de cai putere pe litru (mai exact 102 cai/litru), se achita cu succes de dinamica unui "vas de croaziera" care cantareste aproape doua tone. Responsabil in mare parte pentru aceasta senzatie este cuplu motor, de valori apropiate modelelor sportive, mai exact 600 de Nm, disponibil foarte devreme, la 1500 de rotatii, adica acolo unde piciorul tau abia incepe sa simta pedala de acceleratie. Momentul motor te izbeste cu putere in moalele capului si iti da senzatia ca tii in mana volanul unui model sportiv nu al unei limuzine. Cei sase cilindri isi dau toata silinta pentru ca tu sa simti in fiecare zi ceea ce multi experimenteaza doar atunci cand viziteaza parcurile de distractii. Practic fiecare apasare a pedalei de acceleratie, fiecare strop de motorina este declansatorul unei adevarate sarbatori. Spunem fiecare strop de motorina pentru ca BMW s-a preocupat de consum si a instalat pe noul 740d un sistem de regenerare a energiei rezultate la franare, parte integranta a trendului ecologist Efficient Dynamics. Si pentru ca in spatele fiecarui motor celebru se afla o transmisie de succes, Seria 7 nu putea sa faca exceptie. BMW a dezvoltat de-a lungul anilor o cutie automata capabila sa satisfaca pretentiile aparute cu fiecare noua generatie. Cele sapte rapoarte se dovedesc o sursa nesecata de energie si dinamism, pastrand de fiecare data o supriza placuta pentru soferul care crede ca a epuizat resursele. Dozajul puterii catre puntea spate se face exemplar, liniaritatea este printre cele mai bune la ora actuala iar etajarea este pe masura. Ca sa vorbim pe intelesul tuturor, spunem ca treptele de viteza vor fi schimbate de o mana invizibila exact atunci cand trebuie, fara a crea nici cea mai mica senzatie de pierdere a puterii. Noul 740d urca in trepte si retrogradeaza cu o simplitate de-a dreptul enervanta, pentru cei care isi doreau macar o bruscare, macar o doza de agresivitate, macar o portie din brutalitatea celor 306 cai. BMW dovedeste insa tuturor ca herghelia pe care a dezvoltat-o de-a lungul anilor este una bine domesticita, gata sa isi arate calitatile in situatii limita. Revenind la transmisie trebuie sa aducem in discutie intarzierea aproape insesizabila a retrogradarii vitezelor. Cutia are o mica lacuna la capitolul raspuns, peste care insa soferul va trece cu usurinta, pentru ca nu se manifesta atat de neplacut ca in cazul multor modele actuale. Transmisia retrogradeaza treptat si la fel de liniar ori de cate ori soferul mangaie mai tare pedala de acceleratie, oferind cuplu si putere in doze mari, poate mai mari decat ai fi avut nevoie. Practic cupul motor si cutia reusesc sa iti insenineze ziua chiar si atunci cand ploua. De aici si sloganul "Joy is BMW". De aici si zambetul tuturor celor care se bucura de rasucirea cheii unui model bavarez.
Consum
Chiar intereseaza pe cineva consumul? Oare isi pune aceasta problema omul de afaceri care isi permite sa cheltuiasca peste 80.000 de euro pe un model premium, demn numai de cei cu sange albastru? BMW a demonstrat ca si acest aspect conteaza, drept pentru care nu a permis compromisuri. Spunem acest lucru pentru ca un model de doua tone, cu un motor diesel bi-turbo de 306 cai este capabil sa isi bucure proprietarul cu un consum demn de clasa medie. Am putea spune ca litera "d" din indicativul 740d este sinonim cu zgarcenia. Am pus la incercare aceasta "avaritie" a modelului german in Bucuresti, intr-un interval orar infernal (17.00-19.00), pe cele mai aglomerate artere, mai exact cele centrale. In conditiile in care mai sus de treapta a doua nu am urcat decat rareori, consumul a inregistrat o valoare de aproape 13 litri/100 de km. Mai mult, daca vorbim de o fortare intensa a motorului si de o rulare in modul Sport+, ceea ce se traduce prin "inrosirea turometrului", consumul nu a urcat mai mult de 16 litri/100 de kilometri. Daca sunteti dispusi la o rulare calma in afara orasului, pe o autostrada libera, cu o viteza maxima de 110 km/h, valorile consumului pot deveni chiar impresionante. Pilotul automat va va ajuta sa scoateti in aceste conditii un consum extraurban de numai 6.5 litri/100 de km, o adevarata performanta pentru un asemenea motor. Daca mai luam in calcul si capacitatea de 82 de litri a rezervorului, putem afirma cu siguranta ca autonomia va fi generoasa cu cei care mangaie cu blandete pedala de acceleratie. Daca ne raportam la concurentii din segment, dieselul BMW se dovedeste mai economic chiar si decat versiunile hibride ale rivalilor S-Klasse si LS, ceea ce motiveaza intr-un fel nota mare.
Performanţe
Multe modele din segmentul mediu sau compact si-ar dori performantele limuzinei de doua tone. Cei 306 cai reusesc sa faca din Seria 7 un adevarat model sportiv, insa nu atat de inclinat spre performanta precum fratii sai mai mari, 750i sau 760i. Cuplul motor ajuta si el foarte mult la imprimarea unui caracter dinamic si la obtinerea unui sprint bun de la 0 la 100 de km/h, de numai 6.3 secunde. In ceea ce priveste viteza maxima, BMW 740d sta cu doar 5 km/h mai prost decat contracandidatii sai, echipati cu motoare mai mari si mai puternice.
Interior
Ajungem la capitolul unde se dau cele mai grele batalii pe segmentul sedanurilor de lux si anume interiorul. Nava amiral, nascuta in Munchen, isi propune sa detroneze mitul rivalului din Stuttgart si sa se plaseze deasupra contracandidatului din Ingolstadt. Pentru aceasta, BMW a apelat la o serie de artificii care coloreaza, invioreaza si anima habitaclul sedanului. Ar fi inutil sa vorbim despre calitatea materialelor, despre finisaje si despre cum se simt acestea la atingere. Este clar ca nemtii au ales pielea cea mai fina pe care mai apoi au cusut-o cu atentie pe volan, pe plansa de bord, pe portiere, pe scaune si pe toate acele obiecte la care nu te asteptai sa o gasesti. Adaugam la toate acestea insertiile din aluminiu si din ceramica (la nivelul butoanelor), fine precum gheata proaspata, si lemnul nobil, finisat asemeni unei piese de mobilier nobil, furat din palatele regale. Toate aceste detalii dovedesc atentia acordata detaliilor si faptul ca BMW tine la clientii sai. Vorbeam de o serie de artificii care incearca sa stearga reputatia constructorului bavarez, recunoscut pentru conservatorismul habitaclurilor sale. Nemtii au ales o iluminare calda, in doua culori, a instrumentelor de bord, capabile sa isi modifice interfata in functie de modul de rulare selectat de sofer. Intotdeauna portocaliul aprins va fi sinonim cu agresivitatea modului Sport+ iar albul va fi culoarea specifica rularii confortabile. Tot la capitolul artificii se merita sa vorbim despre noua generatie a sistemului iDrive, regasita deja pe mai toate modelele revizuite ale constructorului german. Si pentru ca soferul, si mai ales pasagerul, trebuie sa se simta ca in fotoliul de acasa, BMW a instalat un set de scaune foarte confortabile, care te fac sa pierzi sirul kilometrilor si sa te relaxezi. O constributie importanta o au si numeroasele reglaje electrice ale scaunelor, care te ajuta sa gasesti cea mai buna pozitie la volan, atat de buna incat iti vine sa tragi "un pui de somn" pe autostrazile interminabile (bineinteles, nu vorbim de Romania). Dimensiunile generale (5072 mm lungime, 1902 mm latime si 1479 mm inaltime) recomanda sedanul german ca un model mare, de dimensiuni impunatoare, care se traduc prin spatiu interior mai mult decat suficient dar si prin dificultate in manevrabilitatea urbana. Revenind la spatiu, trebuie sa spunem ca dezvoltarea unui variante cu ampatament marit pare inutila in conditiile in care versiunea de baza ofera suficient loc pentru picioare si cap indiferent de dimensiunile pasagerilor din fata. Generozitatea este subliniata si de multitudinea de spatii de depozitare, care ascund cate ceva nou in fiecare colt al habitaclului. Paharele, cartile, telefoanele, echipamentele audio si actele isi vor gasi loc in suporturile speciale, in torpedoul si cotiera cu deschidere dubla, in cotiera posterioara cu o adancime impresionanta si in buzunarele generoase ale usilor. Sedanul nu face compromisuri nici atunci cand vine vorba de portbagaj, acesta fiind capabil sa inghita pana la 500 de litri. Si totusi nu putem acorda nota 10(desi calitatea interiorului ne recomanda sa o facem), pentru ca in segment exista variante cu ampatament marit si implicit mai mult spatiu.
Preţ de achiziţie
Am ajuns la un capitol foarte sensibil, care capata o importanta deosebita doar in contextul actualei crize economice, si anume pretul. Conturile bancare ale celor care isi doresc o limuzina confortabila si performanta, trebuie sa fie gata sa vireze catre BMW undeva la 100.000 de euro, insa exista si versiuni mai ieftine nu atat de bine echipate. Noul Seria 7 porneste de la 75.089 de euro cu TVA, pret valabil pentru versiunea de baza 730d, echipata cu un motor diesel de 3.0 litri si 245 de cai putere. Daca ne aruncam o privire in curtea japonezilor sau a celorlalti constructori germani observam urmatoarele: Audi A8 este de departe "chilipirul" segmentului, pretul sau fiind de numai 67.318 euro in cazul versiunii echipate cu motor 3.0 TDI, 233 de cai putere si transmisie quattro. Lexus LS nu face compromisuri si percepe 85.198 de euro pentru versiunea entry-level de 381 cai putere. Chiar daca se bucura de o popularitate mare in acest segment, Mercedes nu abuzeaza de portofelul clientilor sai si se pozitioneaza in apropierea modelului bavarez, cu un pret de pornire de 75.149 de euro, valabil pentru versiunea S350CDi de 235 cai putere. Daca ne referim strict la versiunea testata de noi, 740d, trebuie sa stim de la bun inceput ca vorbim de o masina care pleaca de la 81.991 de euro, dar totalizeaza optionale de alte cateva zeci de mii de euro. Lexus LS nu pune la bataie, din pacate, nici o versiune diesel, ceea ce inseamna ca nu poate fi luat in calcul in aceasta ecuatie. Audi A8 propune ca alternativa versiunea echipata cu motor de 4.2 litri si 326 CP, estimata la 86.098 de euro cu TVA. Chiar daca se situa pe picior de egalitate cu
BMW in ceea ce priveste versiunile entry-level, Mercedes depaseste cu aproape 10.000 de euro pretul de baza al versiunii 740d, testata de noi, atunci cand ne referim la un S450 CDI cu o putere apropiata (320 CP). In concluzie, desi Audi A8 vine cu cea mai ieftina versiune entry-level, BMW 740d se dovedeste a fi cea mai ieftina alternativa diesel de peste 300 de cai putere.
Siguranţă
Un etalon pentru fratii sai mai mici, Seria 7 nu putea dezamagi la capitolul siguranta. BMW continua sa introduca pe nava sa amiral o multime de tehnologii inovatoare, capabile sa previna orice tip de accident. Vorbim despre o generatie noua a sistemului BMW Night Vision, echipat cu tehnologie de recunoastere a pietonilor, care este capabil sa detecteze oameni si animale pana la o distanta de 300 de metri. Sistemul este capabil sa avertizeze soferul atunci cand persoana detectata intra pe carosabil. Nu putea lipsi nici senzorul de avertizare a depasirii benzii de mers, intalnit tot mai des in cazul modelelor premium si nu numai. Nemtii s-au preocupat si de siguranta rularii in cazul folosirii functiei cruise control, drept pentru care au instalat un sistem de "Stop&Go" care activeaza in aglomerarile urbane, evitand eventualele impacturi cauzate de neatentie. Nu lipsesc nici camerele pentru mersul cu spatele, capabile sa traseze o traiectorie ideala a masinii, si nici afisajul limitarilor de viteza. Echipamente banale ca airbagurile frontale, laterale si cortina vin la pachet impreuna cu sisteme de siguranta ca ABS, asistenta la franare, DTC (control dinamic tractiunii) si DSC (Dynamic Stability Control). Centurile de siguranta, pretensionate, in trei puncte, sunt echipate cu un sistem de adaptare la dimensiunile pasagerului. Pe scurt, imediat ce soferul cupleaza centura de siguranta aceasta il va "imbratisa" discret pentru a se asigura ca este asezat cat mai confortabil iar tensiunea sa nu ii va afecta respiratia. 306 cai sunt o putere suficienta pentru a putea propulsa rapid masina pana la 100 de km/h. Ce se intampla insa atunci cand vrei sa opresti in siguranta? BMW a avut grija si de acest lucru, distanta de franare de la 100 la 0 km/h fiind de numai 35 de metri.
Ţinută de drum
BMW a fost intotdeauna recunoscut pentru dinamica modelelor sale si pentru modul in care reuseste sa puna pe sosea cat mai bine sutele de cai putere. Pe scurt, BMW are o traditie in tinuta de drum sportiva, lucru care ne face sa ne intrebam daca nemtii reusesc sa smulga tot atatea aplauze si cand vine vorba de confort. Pentru ca, in fond, aceasta calitate este primordiala pentru clientii segmentului premium de lux. Ei bine BMW si-a propus si a reusit sa satisfaca pretentiile celor care vor sa pluteasca peste infrastructura "gaunoasa". Noul Seria 7 vine cu o punte spate integrala in V, dezvoltata special de inginerii germani, capabila sa preia din fortele dinamice care actioneaza asupra suspensiei rotilor. In plus, pachetul este completat de o suspensie pneumatica, care asigura o rulare pe cat de lina pe atat de sigura. Toate aceste dorinte se pot implini doar atunci cand soferul selecteaza functia Comfort, pozitionata pe consola centrala. BMW nu a uitat insa de traditia sa si a cautat sa ofere clientilor noului Seria 7 o doza de sportivitate, trasatura specifica brandului din Munchen. Comportamentul agresiv vine doar la cerere, adica atunci cand soferul a selectat modul Sport, moment in care sasiul, directia, motorul si cutia de viteze isi dau mana pentru a oferi senzatii intense, capabile sa creasca tensiunea celor din habitaclu cu cateva unitati. Si pentru ca intotdeauna preludiul lasa loc unui deznodamant fericit, BMW a rezervat celor mai "zburdalnici" functia Sport+, care vine la pachet cu un zambet pana la urechi, cu un comportament orientat catre performanta al franelor, motorului si suspensiei, si uita intentionat de activarea DSC-ului. Rezultatul este un orgasm mecanic, o orgie a derapajelor controlate si o simfonie a cilindrilor baritonali. Siguranta rularii este asigurata de noua directie activa integrala, care variaza unghiul de directie al rotilor spate. Noua tehnologie imbunatateste raspunsul directiei la viteze mari, la schimbarea brusca a directiei de mers si in curbe pronuntate. In plus, unghiul de bracare este redus, lucru foarte important atunci cand vorbesti de o limuzina care masoara peste 5 metri. Inca o data spunem ca modelul german merita nota maxima, insa trebuie sa avem in vedere faptul ca pe piata exista versiuni xDrive, quattro si 4Matic, care promit o mai buna stabilitate in viraje. In plus, suspensia Airmatic a celor de la Mercedes pare sa se achite de indatoriri mai bine atunci cand vine vorba de confort.
Vizibilitate
Chiar daca suprafata vitrata nu este atat de generoasa pe cat si-ar dori unii, portierele fiind ceva mai inalte decat la alte modele, Seria 7 rezolva aceste probleme cu ajutorul unor oglinzi laterale bine proportionate si a unei oglinzi retrovizoare care incadreaza foarte bine intreaga suprafata a lunetei. Montantii posteriori sunt ceva mai generosi in dimensiuni, insa manevrele de parcare cu spatele vor fi facilitate de camera video si de senzorii care incearca sa intuiasca traiectoria ideala a masinii in spatiul gol. Senzorii de parcare se dovedesc a fi foarte utili, mai ales atunci cand conduci o masina de dimensiuni mari intr-un oras aglomerat. Pe timp de noapte, BMW aprinde lumina pe orice fel del drum, tehnologia Adaptive Bi-Xenon fiind capabila sa traseze o traiectorie ideala chiar si in cea mai cumplita bezna romaneasca.
Tehnologie
Pentru a putea invata toate functiile de care dispune noul Seria 7, soferul trebuie sa isi acorde un binemeritat concediu de odihna, pe care sa si-l dedice in exclusivitate modelului german. Limuzina inglobeaza toata tehnologia de varf a bavarezilor, drept pentru care timpul de acomodare si memorare a functiilor poate dura pana la cateva zile. In mod cert fiecare noua zi la volanul navei amiral va va rezerva surprize care mai de care mai placute. De la bun inceput trebuie sa spunem ca pasagerii de pe locurile din spate vor fi tratati regeste, mai bine decat soferul, avand in vedere multitudinea functiilor si reglajelor de care dispun. Avand in vedere publicul tinta este de inteles grija pentru confortul celor de pe bancheta din spate, care dispun de scaune individuale, reglabile pe inaltime, pe adancime, lombar, lateral, cu functie de masaj, incalzire si bineinteles ventilatie. Tetiera este si ea reglabila insa sezutul nu poate fi extins ca in cazul locurilor frontale, acesta fiind practic singurul avantaj al soferului si pasagerului fata. Tot de pe bancheta din spate, cei doi pasageri pot controla functiile navigatiei, sistemului audio-video si de comunicatie prin intermediul deja celebrului iDrive posterior, copie la indigo dupa cel regasit pe consola centrala. Informatiile vor fi afisate pe doua ecrane LCD generoase, fixate pe spatarele scaunelor fata. Si volumul celor 12 difuzoare, presarate in interiorul habitaclului, poate fi controlat de pasagerii spate, atunci cand acestia nu opteaza pentru casti speciale. Revenind asupra soferului, trebuie sa spunem ca acesta beneficiaza de un cruise control cu functie Stop&Go si un raspuns foarte bun la accelerare si decelerare, de un volan reglabil electric, de lumini adaptive bi-xenon, de senzori de ploaie si lumina, de instalatie de spalare a farurilor si de oglinzi cu tenta. Nu putem sa nu trecem in revista si sistemul de climatizare automat pe patru zone, cu posibilitate de reglare a temperaturii pe locurile din spate si fante de aerisire in montantii de mijloc. Sistemul multimedia include, pe langa hartile sistemului GPS, destul de profan in varianta romaneasca, si o conexiune auxiliara pentru iPod sau MP3 Player precum si un CD-Player capabil sa inghita pana la 6 CD-uri. Din seria detaliilor care iti fac viata mai frumoasa si iti inspira o atmosfera calda si prietenoasa la bordul limuzinei BMW amintim LED-urile folosite pentru iluminarea manerelor portierelor, luminile ambientale pe senzori, pragurile de asemenea iluminate si sistemul Follow Me Home.
Design
Varful de gama al intregii flote
BMW a fost criticat pentru linia de design oarecum conservatoare, pastrata de fostul designer Chris Bangle, insa reprosurile nu au fost atat de acide ca in cazul vechii generatii. Designul este unul robust, capabil sa inspire putere si forta, atribute necesare unui model care activeaza pe acest segment. Dimensiunile generoase amplifica si ele tinuta impunatoare a sedanului, care se remarca prin manerele groase ale portierelor, prin jantele de 19 inch, prin grila cromata, si prin tevile de esapament dreptunghiulare cu finisaj cromat. Luminile de zi si cele de tip LED regasite la blocurile optice spate intregesc designul general, bine inchegat al limuzinei. Chiar daca nu satisface gusturile celor care isi doreau un model mai degraba sportiv decat de lux, Seria 7 dobandeste toate acele atribute care ii permit sa fie o aparitie insolita, o dovada a opulentei si un rival de temut pentru modele ca Mercedes S-Klasse, Audi A8 sau Lexus LS