Aflat la a patra generaţie, Nissan Micra a renunţat la ochii bulbucaţi şi formele copilăreşti, dovedind o maturizare bruscă şi surprinzător de plăcută. Modelului anterior, indiferent de culoarea aleasă, nu reuşeai să-i ascunzi infantilismul, lucru care nu mai este valabil pentru noul Micra. Foloseşte-ţi imaginaţia şi inchipuie-ţi portocaliul ăsta ca fiind negru, şi brusc ai transformat o minoră într-o vampă cu acte în regulă. Revenind însă cu picioarele pe pământ, Micra se vrea a fi un soi de panaceu universal, unisex, pe placul tinerilor şi vârsnicilor, albilor şi negrilor, europenilor şi asiaticilor ş.a.m.d.
Inima maşinii, motorul, este un propulsor nou nouţ de 1,2 litri, cu trei cilindri, care dezvoltă 80 de cai putere şi emite doar 115 grame de CO2/100km. Consumul mixt declarat este de doar 5 litri/100km. Brieful pentru dezvoltarea acestui motor a conţinut şi elemente de “cel mai mic consum şi emisii de noxe din clasă”, capitol la care Micra bifează cu succes. Strategia de viitor a japonezilor presupune că un motor diesel nu are ce căuta pe această platformă, dar o supraalimentare turbo nu strică niciodată, aşa că ne frecăm deja mânuţele cu bucurie la gândul unui Nissan Micra cu şuierături sub capotă.
Marea surpriză pe care Micra a pregătit-o sexului frumos (a se citi “sexului nepriceput la parcări”) dar nu numai, este sistemul Park Assist, sistem care este unic în segmentul B. Acest Park Assist are menirea de a informa şoferul/şoferiţa cu privire la dimensiunea spaţiilor de parcare în care Micra ar putea intra sau nu. Concret, în timpul vânătorii de loc de parcare, activarea sistemului prin apăsarea unui buton duce la transformarea maşinii într-un mare sonar, care detectează locurile libere şi dimensiunile lor. Bineînţeles, nu face asta pe o rază de 100 de kilometri, ci doar în stânga sau dreapta maşinii, în funcţie de partea pe care şoferul a activat-o folosind indicatorul de semnalizare. După care, începe spectacolul.
Pentru un spaţiu mai mare cu 100 de centimetri decât lungimea maşinii, bordul va indica un optimist OK. Pentru un spaţiu mai lung cu 60-99 de centimetri, vei primi un provocator DIFICIL, iar pentru ceva sub 60 de centimetri, maşina te va demoraliza cu un NU ESTE INDICAT.
Aceste niveluri de toleranţă pot fi reglate, în funcţie de cât de Schumacher se crede omul din spatele volanului: Începător, Normal sau Avansat. Am o vagă bănuială că toată lumea va alege modul Avansat, pentru că este o chestiune de orgoliu care nu poate fi învinsă, însă asta este o cu totul altă discuţie, demnă de cabinetul şi canapeaua unui psiholog.
Mai ales că ai mari şanse să ajungi acolo după ce Micra îţi va ura un sincer La Mulţi Ani cu ocazia zilei de naştere. Dacă eşti puţin mistic şi crezi în Star Trek, vei crede că ţi-ai pierdut minţile sau că maşina ta a prins viaţă. Dacă ţi-ai luat însă timp să răsfoieşti manualul de instrucţiuni al maşinii, vei ştii că nu este decât una din numeroasele funcţii ale sistemului multimedia Nissan Connect, care mai are, printre altele, şi abilităţi de navigaţie şi Bluetooth, dar şi mufe Aux-in şi USB.
Trăgând linie şi punând punct, constat că cea de a patra generaţie a lui Nissan Micra a venit pe lume mai pregătită ca oricând pentru a convinge şi fete, şi băieţi, şi mere, şi pere, şi lupi, şi capre.
Un ultim argument de luat în considerare ar fi cel al preţului, subiect sensibil în aceste vremuri tulburi. Ei bine, preţul cerut de Nissan pentru Micra este de 7.800 de euro (cu TVA inclus dar şi cu trei prime de casare), o sumă corectă pentru ceea ce oferă versiunea în cauză: aer condiţionat, ABS, ESP, 6 airbaguri, radio CD, Bluetooth şi computer de bord.